Na ostří nože: Freelancer versus agentura pro váš obchodní růst
Pokud jste se ocitli v pozici zadavatele práce, určitě vás napadla otázka, zda si pro svůj úkol vybrat zkušenou agenturu nebo freelancera specialistu, který pracuje z opačné strany republiky. Ať už řešíte návrh webu, grafiku pro váš eshop nebo hledáte někoho, kdo by se postaral o vaše reklamní kampaně, budete si muset vybrat, komu projekt svěříte. Přečtěte si, jaké výhody a nevýhody mají obě tyto možnosti.
Není ani tak podstatné, jestli potřebujete pomoct s vlastním projektem, nebo vás pověřil zaměstnavatel nalezením někoho schopného pro zpracování daného úkolu, na který ve firmě nemáte čas nebo třeba dostatečné znalosti a zkušenosti. Budete stát před volbou, komu daný projekt svěřit, abyste získali výsledek dle vašeho přání a ideálně vás to nestálo moc času, nervů a ani peněz.
Pokud nemáte zkušeného odborníka mezi svými přáteli, výběr řešení se zúží na dvě možnosti. Agentura nebo freelancer? Každá mince má dvě strany, a to platí i tady.
Freelancer je vyprofilovaný odborník, který má bohaté zkušenosti a přehled o marketingové strategie, jež fungují.
Co umí agentura
- Rozumí svému řemeslu – pokud si vyberete zkušenou a léty ověřenou agenturu, víte, že na vašem projektu bude pracovat tým odborníků, kteří vědí, co dělají.
- Komunikujete s jediným člověkem – i když budete řešit projekt, který pro svou realizaci potřebuje víc specialistů, vše budete řešit s jednou osobou a ne zástupem lidí.
- Recenze mnohé prozradí – větší a známější agenturu si můžete proklepnout skrze uživatelské recenze, a tak se ujistit, že jste si vybrali dobře.
- Můžete získat exkluzivní nabídku – spousta agentur spolupracuje s dalšími firmami, proto se můžete dostat k zajímavým a jedinečným nabídkám, ke kterým byste jinak neměli možnost přijít.
A v čem pokulhává
- Nemůžete si být jisti, co skutečně agentura pro klienty dělala – respektive, v portfoliu agentury mohou být uvedení klienti, kteří jsou zajímaví, známí a přitáhnou zákazníka. Nemůžete ale vědět, zda jim pouze nenapsala pár článků.
- Pravdivost recenzí – obzvláště u menších agentur si nemůžete být jisti, že recenze skutečně odpovídají realitě, a že si je agentura nenapsala sama.
- Kvanta zakázek – velká agentura mívá hromady zakázek. Pro tu vaši má tak omezené časové možnosti. Pokud byste chtěli hodně konzultovat a mít svou zakázku perfektní, budete pravděpodobně dlouho čekat, a taky si řádně připlatíte.
- Komunikace s jediným člověkem je dvousečná – mnohdy by se vám hodilo spíše hovořit přímo s konkrétním specialistou, a ne se neustále dorozumívat přes jeho vedoucího/tlumočníka
- Nenechte se napálit – i když se agentura prezentuje zajímavými partnery, nikdy nevíte, kolik procent z ceny zakázky jí nakonec jde do kapsy, aniž by se na samotném projektu vůbec podílela.
Když zvolíte freelancera
- Můžete si být jistí, že se vašemu projektu věnuje skutečně jeden člověk. Odborník, který svou práci udělá co nejlépe, protože si svého klienta váží a je s ním v přímém kontaktu. Narozdíl od pracovníků agentury. A také jednáte přímo s ním, proto je minimální šance, že by došlo k nějakému informačnímu šumu.
- Freelancer je svým pánem, nikdo mu nepřikazuje, jak by práci měl odvádět a sám si ji také rozvrhne. Proto přesně víte, že se vám může stoprocentně věnovat.
- Pokud zpracování projektu nebude podle vašich představ, víte přesně, kdo za tím stojí. Nesetkáte se s výmluvou, že tento úkol dělal kolega, který je zrovna nemocný apod.
- Nezaplatíte tolik, kolik byste museli investovat při zadání projektu agentuře. Ta si totiž k práci zaměstnance přidá marži. Marži, kterou použije na zaplacení svých nákladů jako jsou další zaměstnanci, pronájem kanceláří apod.
- Pravděpodobně bude výsledek od freelancera dokonce lepší, než od agentury, jelikož se mnohdy jedná o profesionáli v oboru, který mnoho let sbírali zkušenosti v některé z marketingových agentur a poté se osamostatnili. Mají opravdu rozsáhlé znalosti v dané oblasti a mohou do vaší zakázky vložit své know-how.
Který má také své mínusy
- Když freelancer onemocní nebo má zrovna delší dovolenou, váš projekt se pozdrží, protože pravděpodobně nemá žádný zástup.
- I freelancer má omezené časové možnosti, zvláště, pokud je dobrý.
- Můžete narazit na člověka, který se tváří jako specialista, ale jeho znalosti tomu neodpovídají. Což často zjistíte až časem.
Koho si tedy zvolit? Vždy zvažte své možnosti. Myslete ale na jedno. Kvalitní lidé většinou v agentuře jen začínají. Po čase zjistí, že pracovat na sebe přináší lepší příležitosti, a tak se z nich stávají freelanceři.